Wednesday, October 3, 2007

Irvine Global Village

Dat Irvine een Global Village is hoeven ze eigenlijk geen apart feest voor te organiseren. Dat zie je zo op straat. En dan is “straat” overdrachtelijk bedoeld want men bivakkeert hier in auto’s en winkels: loslopend kom je er niet heel veel tegen. Uit alle hoeken van Azie, van India tot Japan en van Vietnam tot China. Maar ook veel (ik durf het hier niet Arabisch te noemen) van landen rond en ten oosten van de Middellandse zee. Iran, Israel, Turkije, Koerden (zonder land), etc. En niet te vergeten de grote groep Hispanics zoals ze ze hier noemen, dus Zuid-Amerika voornamelijk Mexicanen. Deze bevolkingsgroepen lijken soms een beetje langs elkaar te leven. Niet anders dan in NL waarschijnlijk, maar omdat alles hier in grotere aantallen gaat, valt het iets meer op. Zo was ik in de eerste week wat verdwaald op zoek naar een Ralphs (grote supermarkt, klasse AH) en kwam bij een Farmers Market. Oh, verse spullen denk je dan. In dit geval was ik in een soort Chinatown terecht gekomen, alles dubbel geprijsd met tekens en letters. Toen ik nog eens goed om me heen keek, zag ik dat ik de enige was die er niet Aziatisch uitzag. Heel apart. Daarna ben ik in nog wat supermarkten geweest en grofweg lijken ze op te delen in Wholesome Choice voor de Mediterranen/Midden-Oosten, Farmers market (en nog wat winkels erom heen) voor de Aziaten en Ralphs voor iedereen die het kan betalen. In de Wallmart kom je vooral Hispanics tegen. Daar kan ik straks mijn Spaans gaan oefenen.
Maar om terug te komen op Global Village: dat werd dus dit weekend met een festival gevierd. Heel feestelijk in een groot park. Allemaal standjes met informatie over de stad en over de bevolkingsgroepen (geen Europa als je Turkije buiten beschouwing mag laten) en etnische muziek. Inclusief het Amerikaans Patriottistische Kinderkoor. Vreselijk schelle muziek, tien zeer diverse kinderen in een rood-wit-blauw pakje op het podium die stralend “Amerika is geweldig” en meer varianten op dit thema zingen en er dansjes bij doen: een tikje overweldigend. We hebben Imke nog niet opgegeven voor deze groep. Ze is al wel naar balletles geweest vandaag, maar daarover een andere keer meer. Op de foto is het resultaat van het eten van een ijsje te zien. IJs zonder "dairy, soy, etc." maar blijkbaar wel met kleurstoffen.


En de foto’s met Teigetje (met een mobieltje gemaakt…) moeten we natuurlijk ook plaatsen. Zondag zijn we maar weer eens naar Disneyland geweest (de jaarkaart is eruit!). Dit keer was de rij om figuren te ontmoeten en ermee op de foto te gaan aanvaardbaar lang. We stonden toch nog op Hugo te wachten die in Splash Mountain ging. Lori heeft het altijd over Winnie en zijn vrienden maar ze durfde er niet alleen mee op de foto, vandaar de spanning in haar gezichtje.

No comments: